Modernit lautapelit – saksalaista hupia joka ei ole oopperaa

Lautapelien historia on hyvin pitkä, mutta itseäni ei ennen vuotta 1995 ilmestyneistä peleistä kiinnostanut kuin kaksi. Mikä taas tekee vuodesta 1995 niin merkittävän? Vastaus on yksinkertaisesti Catanin uudisasukkaat, josta voidaan katsoa alkaneen modernien saksalaistyylisten lautapelien aikakausi, joka on nostanut lautapelit jälleen pinnalle harrastekulttuurillisesta koomastaan.

 

Saksa on hyvinkin ansainnut nimensä modernien lautapelien kotina, sillä lähes kaikki moderneihin lautapeleihin liitetyt ominaisuudet on joko keksitty tai tehty tunnetuiksi juuri saksalaisissa peleissä, joita julkaistaan eniten väestömäärään nähden maailmassa. Saksalainen ”Spiels des Jahres” -palkinto onkin lautapelille sama kuin ”George Lucas Approves” -leima olisi ollut vuoden 1980 elokuvalle.

 

Millainen on sitten moderni lautapeli?

Lyhyesti sanottuna moderni lautapeli on sangen lyhyen ja helposti ennustettavissa olevan ajan mittainen, hyvin vähän onnella pelattava peli, jonka pelimekaniikka on samaan aikaan sekä mielenkiintoinen että silti tarpeeksi kevyt, jotta pelaajat voivat rauhassa jutella keskenään. Tämäkin asia aukenee, kuten monet muutkin, parhaiten esimerkin avulla. Käytän esimerkkipelinä yhtä tämän päivän suosituimmista peleistä, Dominionia.

 

Dominion on kevyt korteilla pelattava peli. Ideana pelissä on muutaman aloituskortin kädellä kasata itselleen isompi, monipuolisempi ja tehokkaampi nostopakka, jonka avulla pelaajat ostavat kaikista korteista kalleimpia eli pistekortteja, joiden loputtua niitä eniten kerännyt on voittaja.

 

 

 

Dominionista näkee selvästi kolme moderneille peleille ominaista piirrettä. Ensimmäinen piirre on peliajan ennustettavuus. Kolmen pelaajan erät, joita itse pelaan, eivät ole koskaan kestäneet varttia pidempään Toinen on sosiaalisuus. Pelin osaava pelaaja voi keskustella kaikessa rauhassa kaverinsa kanssa joutuen pitämään vain sekunnin tauon vuoronsa koittaessa voidakseen nopeasti katsoa korttinsa ennen kuin iskee ne refleksinomaisesti pöytään. Kolmantena on pelimekaniikka, jossa onnella ei ole paljoa tekemistä, sillä mikäli pelaaja on koonnut pakkansa hyvin, hän voi nostaa vain hyviä kortteja, mikä onkin oikeastaan pelin idea. Pelaajat eivät voi myöskään tippua pelistä kesken pelin, kuten vaikkapa Monopolissa.

 

Se, mitä Dominionissa ei tule esiin, johtuu laudan puutteesta. Pelilaudan kauneus ja helppokäyttöisyys on yksi saksalaisten hienompia keksintöjä. Vasco de Gama on tietämistäni peleistä paras, jossa tämä nousee esille. Alla kuvattu lauta ei ole vain kaunis vaan myös käytännöllinen. Lähes kaikki pelimerkit ovat laudalla koko pelin ajan, minkä takia peli vie käytännössä vain lautansa verran tilaa.

 

 

Tässä olikin kaikki oleellinen minkä osasin pukea sanoiksi. Wikipediasta löytyy lisää informaatiota aiheesta. Varsinaisten ammattilaisten tekemiä lautapeliarvosteluja ja keskusteluja löytyy lautepeliopas.fista ja boardgamegeek.comista. Suomessa lautapelejä valmistaa ja myy mm. lautapelit.fi.

 

Lisätietoa lautapeleistä

German style board game

Lautapeliopas

BoardGameGeek

Lautapelit.fi

Teksti ja kuvat: Jussi Hakala


Pelaajanörtti palveluksessanne

”Nörtti on arkikielessä käytetty ilmaus innokkaasta tietotekniikan, musiikin tai vastaavien asioiden harrastajasta”, toteaa Wikipedia termistä nörtti. On mukavaa voida kutsua itseään näinkin neutraalilla synonyymilla sanalle harrastaja.

Mitä minä taas harrastan? Miksi ylipäätänsä kirjoittelen tänne vapaa-ajanvietteistäni? Vastaus jälkimmäiseen on esittely. Luette parhaillaan Fuusion uuden video- ja lautapeliarvostelijan esittelyä siitä, mitä on luvassa tästä eteenpäin kahden viikon välein.

Mitä sitten on luvassa? Mitä pelejä pelaan ja arvostelen? Shakki ja Pacman? Lautapelien osalta kiinnostukseni, kokoelmani ja arvosteluni tulevat koskemaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ns. moderneja lautapelejä, joista on esittely alempana. Videopeleissä taas olen nichen, retron ja laadun ystävä, ja toivon tutustuttavani ihmisiä vähemmän tunnettuihin ja/tai vanhempiin klassikoihin. Käsi ylös kaikki, jotka ovat tietävät, mikä on vaikkapa Planescape: Torment.

Teksti: Jussi Hakala

 Copyright Vaasan lyseon lukio 2005-2016