Lyskalaiset valtasivat Rooman

Tänä lukuvuonna Vaasan lyseon lukion antiikin leirikoulu tehtiin ikuiseen kaupunkiin Roomaan, jonne suunnisti toukokuun alussa kaksi ryhmää opiskelijoita neljän opettajan luotsauksessa. Lue päivä päivältä, miten leirikoulu eteni.

Maanantai 30.4.2018

Saavuimme Vaasan lentokentälle aikaisin kello 05:00 missä odotimme, että molemmat ryhmät ovat valmiina siirtymään lähtöselvitykseen. Lentomme Helsinki-Vantaan lentokentälle lähti jo kello 06:00 eli olimme kaikki erittäin väsyneitä, mutta kaikki sujui hyvin ja kaikki pääsi lentokoneeseen ilman mitään ongelmia. Saavuimme Roomaan joskus kello kymmenen päivällä ja sen jälkeen siirryimme bussiin, joka vei meidät meidän hotelleihin (Hotel Bruna & Hotel Caesar). Sen jälkeen, kun kaikki sai syötyään vähän lounasta, lähdimme ryhmittäin tutustumaan Rooman ja ostamaan metrolippumme Stazione Terministä joka oli erittäin lähellä, eli meidän ei tarvinnut onneksi kävellä kovin paljon erittäin uuvuttavan päivän jälkeen.

Lippujen hankkimisen jälkeen lähdettiin jo heti sukeltamaan Rooman metron maailmaan. Metron avulla pääsimme Rooman kuuluisalle aukiolle Piazza Del Popololle ja sieltä nousimme kauniille Piazza Napoleonelle, jolta oli opea näkymä Roomaan kaupunkiin. Seuraava kohteemme oli erikoinen kirkko nimeltään Santa Maria della Concenzione, joka on tunnettu kapusiinimunkkien museosta. Kirkon on ”haudattu” noin 4000 munkkia, joiden luista ja pääkalloista on tehty koristeita ja symboleita. Tämä kuolleiden muistomerkki oli erittäin kiinnostavaa, mutta valitettavasti emme saaneet kuvata mitään kirkossa. Päivän loppuessa oli edessämme meidän ensimmäinen vapaailta ja monet päättivät mennä hotelille lepäämään ja toipumaan vähän matkasta ja toiset päättivät mennä seikkailemaan Rooman mahtavassa kaupungissa.

Tiistaina 1.5.

Lähdimme liikkeelle kohti antiikin Rooman keskustaa ja Collosseumia jo aikaisin aamulla. Colloseumiin tutustuimme tässä vaiheessa vain ulkoa päin, koska meillä oli varattu aika sisällä vasta vähän myöhemmin, mutta saimme otettua ainakin pari kuvaa! Seuraavaksi lähdimme kohti Circus Maximusta ja saimme ihastella antiikin Rooman suurinta stadionia. Stadionista ei ole oikein paljon yhtään jäljellä, mutta siellä on silti erittäin hyvä ja historiallinen tunnelma. Meille pidettiin myös ensimmäinen esitys täällä, jonka esitti Milja, Ella ja Hilda. Esitys oli erittäin kiinnostava, koska siitä saimme enemmän tietoa Circus Maximuksesta ja sen historiasta.

Tämän jälkeen siirryimme kohti läheiselle Piazza Bocca della Verità:lle, missä näimme mm. totuuden kidan, Forum Boariumin ja Januksen kaaren. Seuraava kohteemme oli Isola Tiberinalle (Tiber-joen keskellä oleva saari). Saari oli erittäin hieno paikka ja saarella käymisellä kerrotaan olevan maagisia parantavia vaikutuksia, mutta jallamme voi todistaa toisin. Tämän jälkeen jatkoimme matkaa Tiber-joen ”toisella rannalla” josta nousimme Gianicolo-kukkulalle tunnetun Giuseppe Garibaldin aukiolle, mistä on upea näkymä kaupunkiin. Täällä meille pidettiin taas pari esitystä, joita esitti Aada, Anu, Susanna, Tuulia ja Tarja. Esitykset olivat hyvin koottu ja todella hyvä lisäys päivään. Kukkulan jälkeen kävelimme Tiberin rantaa pitkin kohti Piazza Navonaa, joka on Rooman kuuluisin Barokki-aukio. Aukiossa on rakennettu Domitianuksen stadionin paikalle ja sen takia aukion muoto on vähän outo. Aukio on erittäin suosittu ajanviettipaikka monelle. Matkamme jatkui kohti Pantheonia, joka on yksi parhaiten säilyneistä Rooman ajan temppeleistä. Rakennus rakennettiin noin vuonna 27 eaa. eli se on melkein 2000 vuotta vanha. Pantheon oli valitettavasti suljettu Vapun takia, eli me tutustuimme siihen enemmän myöhemmin.

Pantheonin jälkeen siirryimme kohti Chiesa Di Sant’Ignazio di Loyola (aika lyhyt nimi eikö?) kirkkoa, jossa saimme ihastella barokin tyyliä. Kirkossa oleva Andrea Pozzon loistava kattofreskomaalaus on nähtävyys, jota saavutaan ihailemaan kaikkialta maailmasta. Matkalla pysähdyimme myös Rooman kuuluisimman barokkisuihkulähteen Fontana di Trevin, luona. Legendan mukaan, jos vierailija heittää kolikon suihkulähteeseen, hän palaa Roomaan takaisin. Jotkut heitti pari extraakin kolikkoa, että saamme nähdä mitä tapahtuu. Tämän jälkeen palasimme takaisin hotelille ja kävelimme melkein 20 kilometriä tämän päivän aikana.

Keskiviikko 2.5.2018

Tämän päivän retken kohde oli vuoristossa sijaitseva kaupunki nimeltään Tivoli. Tivoli on noin 30 kilometriä Roomasta, eli lähdimme sinne bussilla. Lähtö retkelle oli kello 08:30 ja bussimatkan kesto oli noin tunti.

Tivoli oli erittäin kaunis ja vuoristoinen kaupunki ja se on ollut suosittu kesäviettopaikka aina antiikki Rooman ajoista lähtien. Monella antiikin ajan merkkihenkilöillä on ollut Tivolissa huviloita kuten esimerkiksi: Keisari Trajanuksella ja Ceasarin murhaajilla Brutuksella ja Cassiuksella. Tivolissa myös sijaitsee kaunis Villa D’Esten kaunis puutarha ja Hadrianuksen huvina rauniot, joita me päästiin ihailemaan illemmalla.

Aamupäivälle kävimme Villa Adrianassa, eli keisari Hadrianuksen huvilan raunioilla. Villa Adriana oli noin 6 kilometriä Tivolista lounaaseen. Keisari Hadrianus rakennutti huvilan vuosina 118-134. Alueella on lukuisia jäljennöksiä erilaisista rakennuksista antiikki Kreikasta ja Egyptistä. Raunioiden joukossa on myös meriteatteri, kaksi kylpylää, kirjasto ja paljon enemmän. Tämän jälkeen kävelimme Villa Gregorian puistossa ihastelemassa mahtavia vesiputouksia ja upeita luolia ja Vestan temppelin raunioita. Maasto oli erittäin haastavaa, eli vaikka kilometrejä ei kertynyt paljon, silti tuntui niin kuin oltaisiin kävelty erittäin pitkän matkan.

Päivän viimeinen kohde oli Villa d´Este. Siellä Peter, Tuomas, Salla, Sami ja Onni pitivät meille esityksiä ja sen jälkeen olikin jo aika palata takaisin Roomaan. Paluu oli kello 16:30 ja matka Roomaan kesti noin tunnin, mutta tuntui paljon lyhyemmältä, koska porukka oli mukava ja bussimatkat olivat myös hauskoja tämän takia.

Torstai 3.5.

Tämän päivän pääkohtein oli kuuluisa Colloseum, Palatinus, Forum ja Capitolium.  Meidän ensimmäinen kohde oli kirkko Basilica di Santa Prassede, joka on erityisen tunnettu upeista mosaiikeista. Tämän jälkeen kävimme San Pietro in Vincoli-kirkkoon, jossa saimme nähdä ja ihailla kuuluisan Michelangelon Mooses-patsaan ja pyhään reliikin, Pietarin kahleita. Salla ja Laura piti meille myös esityksen Michelangelosta, joka oli kiva lisäys tähän.

Päivän kohokohta oli kuitenkin Rooman ja yksi maailman tunnetuimmista maamerkeistä, eli Colosseum, joka oli antiikin ajan suurin amfiteatteri. Areenaan mahtui antiikin aikana noin 50 000 katsojaa seuraamaan esimerkiksi kuuluisia gladiaattoritaisteluita. Colloseumista ja gladiaattoritaisteluista pitivät meille esityksiä Fanny, Olivia, Alexandra, Aleksi ja Viljami.

Colloseumin jälkeen kuljimme Palatinus-kukkulan ja Forum Romanumin kautta Capitolumium-kukkulalle. Täällä on sijainnut monen keisareiden palatseja sekä antiikin Rooman valtakunnan tärkein poliittinen, uskonnollinen ja taloudellinen rakennus eli Forum Romanum. Forum Romanumista piti meille esityksen Kiia, Neea ja Fiina. Esityksessä meille kerrottiin vähän enemmän tietoa Forumista ja sen jälkeen jatkoimme matkaamme Capitolium kukkulan Piazza Campidoglioon. Piazza Campidoglio on Michelangelon suunnittelema aukio, jossa on keisari Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas keskellä aukiota. Marcus Aureliusta pidettiin antiikin Rooman parhaimpana keisarina.

Seuraava kohteemme oli Area Sacran (eli ”pyhä alue”) raunioalue, joka oli pieni, mutta erittäin hieno raunioalue. Tämän jälkeen kävelimme kuuluisalle Campo de’ Fiori torille, joka oli keskiajalla Rooman vilkkaimpia paikkoja. Torilla oli runsaasti ravintoloita, myyjiä ja kauppoja eli pidimme täällä lounastauon, milloin kaikki sai levätä vähän ja nauttia torin tunnelmasta.

Tauon jälkeen lähdimme näkemään hienon renessanssipalatsin Palazzo Fernesin ja sen jälkeen Marcelluksen amfiteatterin, joka oli myös erittäin hieno teatteri, joka muistutti vähän Colloseumia. Viimeiseksi kävimme vielä näkemään Apollon temppelin rauniot ja sen jälkeen palasimme hotelleihin lepäämään erittäin pitkän päivän jälkeen.

Perjantai 4.5

Perjantaina pääsimme tutustumaan Vatikaaniin, jonka tunnetuimpia nähtävyyksiä ovat Pietarinkirkko sekä Sikstuksen kappeli. Sikstuksen kappelin freskot on tehnyt Michelangelo, ja ne olivat vaikuttavan näköisiä. Myös muut taideteokset ja maalaukset museoissa olivat vaikuttavia, sillä katolisen kirkon tärkeän aseman vuoksi paavit tahtoivat asuntoonsa maailman parhaiden taiteilijoiden teoksia. Kiersimme oppaan johdolla Vatikaanin museoissa 3 tuntia, ja sen jälkeen saimme jäädä itse tutustumaan paremmin Pietarinkirkkoon. Pääsimme myös kiipeämään ylös kupoliin, josta oli hieno näköala koko Roomaan. Sen jälkeen meidät päästettiin vapaiksi ja saimme lähteä etsimään lounaspaikkaa. Alkoi sataa kaatamalla ja sade kesti lounasajan yli seuraavien turistikohteidenkin ajaksi. Kävelimme kuitenkin vielä sillan yli Rauhan alttarille, jossa kuulimme esitelmän sen historiasta. Sieltä kävelimme takaisin hotelleille ja loppupäivä kuluikin levätessä ja pelleillessä.

Lauantai 5.5

Päivän ensimmäinen kohde oli Caracallan kylpylän rauniot, ja lähdimme sinne JP:n innokkuuden takia jo puoli yhdeksältä, vaikka paikka aukesi vasta kymmeneltä. Päivä oli aurinkoisempi kuin aikaisemmat, joten pieni odottelu ei haitannut. Kylpylään oli mahtunut 1600 kylpijää kerralla, ja siellä oli kylpemisen lisäksi ollut mahdollisuus urheilla sekä käydä esimerkiksi kirjastossa. Esitelmän siitä meille pitivät Iida, Faith, Henna ja Hilda.
Jatkoimme matkaa Circus Maximuksen ohi johonkin kirkkoon, kuka niiden kaikkien nimiä muistaa, ja jäimme syömään eväitä hienolle näköalapaikalle Piazza Fiorenzo Fiorentinille. Siitä matka jatkui metrolle, ja muutaman kilometrin kävelymatkan jälkeen pääsimme shoppailemaan suureen kauppakeskukseen EURoma2:een. Loppupäivä oli vapaata ja kävimme illalla syömässä sekä ostamassa eväitä seuraavaa päivää varten.

Sunnuntai 6.5

Sunnuntaina paistoi aurinko! Aamulla meillä oli taas aikainen herätys, ja lähdimme bussilla noin 45 minuutin ajomatkan päässä sijaitsevaan satamakaupunkiin Tiber-joen rannalle. Ensin vierailimme Ostia Anticassa, joka oli täynnä hienoja raunioita joihin eksyi helposti... Koko kaupunki hylättiin ja unohdettiin Rooman valtakunnan hajotessa, mutta nyt sieltä on kaivettu vanhat rauniot esiin. Niitä katseltuamme jatkoimme matkaa Lido di Ostiaan, jossa on elämää nykypäivinäkin. Siellä saimme itse katsella ympärillemme, syödä lounasta ja jäätelöä sekä ihailla kauniita merimaisemia. Päivämme päättyi kolmen aikoihin iltapäivällä, ja saavuttuamme hotellille lähdimme vielä tuliaisostoksille sekä viimeisille metroseikkailuille ennen lähtöä takaisin Suomeen.

Maanantai 7.5.

Maanantaina jouduimme hyvästelemään rakkaan hotellimme sekä Rooman ja lähdimme matkalle koti koti-Vaasaa. Lennot menivät Helsinki-Vantaan lentokentän kautta, ja saavuimme aurinkoiseen Vaasaan noin puoli kuudelta päivällä.

Oli aivan loistava ja ikimuistoinen reissu. Kiitos kaikille mukana olleille!