Facebook - hyöty vai rasite?

Facebook on Internetin suosituin yhteisöpalvelu. Wikipedian mukaan tammikuussa 2011 Facebookissa oli jo 600 miljoonaa käyttäjää. Facebook on erityisesti nuorten ja aikuisten suosiossa, mutta sillä on vanhempiakin käyttäjiä.

 

Mikä sitten saa nuoret liittymään Facebookiin? Päivitin tämän kysymyksen heti Facebook-statukseeni, ja vastaus oli yksinkertaisesti se, että Facebookin kautta on asioista perillä. Facebookista näkee muiden parisuhdeasiat sekä kavereiden kuvat ja kuulumiset. Facebookiin voi myös itse ladata kuvia ja päivittää statustaan, keskustella ystävien kanssa sekä pelata pelejä.

Kysyin myös, mitä hyötyä sekä haittaa Facebookista on.  Yllättävää tai ei, hyötyjä löytyi enemmän kuin haittoja. Facebookin helppous ja käyttäjien paljous on ainakin merkittävä hyöty. Facebookista löytää helposti vanhat ystävät, voi vaihdella kuulumisia, lähettää kutsuja tapahtumiin, saada muiden mielipiteitä omista kuvista tai kuulumisista sekä apua ja vastauksia vaikkapa tämäntyyppisiin kyselyihin. Facebookin yksityisasetukset saa myös asetettua aika tiukoiksi, ettei tietojaan tarvitse jakaa kaikkien kanssa. Jos julkisuutta haluaa, onnistuu sekin yhteisöjen kautta. Jotkut saattavatkin muistaa miehen, joka lupasi ajaa minikaivurilla Hangosta Kuusamoon, jos yhteisöön liittyy 50 000 jäsentä. Jäsenmäärähän täyttyi nopeasti, ja mies pääsi tempullaan jopa tv-uutisiin.

Facebookin haittoihin kuuluu ennen kaikkea se, että Facebook vie aikaa ja koukuttaa. Yksityisasetusten määrittämisen hankaluuskin on suuri haitta, sekä vaaralliset, tietoja levittävät sovellukset. Tietysti Facebookissa pitää myös väärinkäsitysten välttämiseksi varoa, mitä statukseensa päivittää ja minkälaisia kuvia lisää.

Facebook on siis kaiken kaikkiaan kätevä yhteydenpito- sekä ajantappoväline, kunhan vain muistaa pysyä kohtuuden rajoissa.

Teksti: Laura Kytölä


Mikä on sosiaalinen media?

On olemassa monia eri sosiaalisen median muotoja ja Facebook on yksi niistä. En kuitenkaan aio kertoa Facebookista, vaan pikemminkin niistä toisista sosiaalisen median muodoista.

Tässä muutama esimerkki:

http://irc-galleria.net/
Irc-galleria on Suomen suurin nuorten aikuisten nettiyhteisö, jossa voi jutella, lisätä omia kuvia, kirjoitta blogia sekä kommentoida toisten kuvia ja blogeja. Irc-galleriaan on rekisteröitynyt noin 500 000 käyttäjää ja paikan keski-ikä on 21 vuotta.
Muita Irc-gallerian kaltaisia paikkoja ovat mm. http://kuvake.net/ sekä http://www.ii2.org/

http://www.blogspot.com/
Blogspot, myös tunnettu Bloggerina, on Googlen omistama paikka, jonne voit tehdä oman blogisi tai seurata muiden blogeja.
Muita paikkoja, joihin voi tehdä oman tai lukea muiden blogeja, ovat http://www.vuodatus.net/ sekä http://blogit.fi/

http://www.youtube.com/
Youtube on Googlen omistama videopalvelu, jonne voi lisäillä erilaisia videoita. Nykyään monet ihmiset lisäilevät vlogeja eli videoblogejaan sekä muita itse tekemiään videoita Youtubeen, ja vaikka se ei olekaan täysin perinteinen sosiaalisen median muoto, se kuitenkin on yksi. Paikassa voi kommentoida myös muiden videoita sekä lähetellä viestejä.

http://twitter.com/
Twitter on palvelu, jossa käyttäjät pystyvät lukemaan sekä lähettämään lyhyitä päivityksiä niin useasti kuin haluavat. Lyhyehköt postaukset eli niin sanotut twiitit voivat olla korkeintaan 140 merkkiä pitkiä. Siellä voi myös lähetellä viestejä ja keskustella, ja kyseinen paikka onkin erityisesti julkkisten suosima.

http://www.suomi24.fi/
Suomi24 on eräänlainen keskustelupalsta ja foorumi. Täällä voi keskustella eri aiheista maan ja taivaan väliltä. Normaalista chatista se eroaa siten, että lähetetyt viestit tallentuvat, jolloin vanhoja keskusteluita voi tarkastella myöhemminkin.
On olemassa myös eri ryhmien omia foorumeita. Näitä ovat esimerkiksi jollekin bändille, kirjalle tai asialle omistetut foorumit, jossa keskusteluaihe painottuu kyseiseen asiaan.


Teksti: Sofia Karppi

 Copyright Vaasan lyseon lukio 2005-2016